5 oktober 2010

Yesterday is history and history is miles away

Tidig väckning idag. Anlände till skolan kvart över 6 i morse, steg upp ca en halvtimme innan det. Började genast roada inför dagens resa till medeltiden vid Norra Korsholms Skola. For sedan iväg och på plats började vi ställa allt i ordning inför tidsresan. När allt sedan var klart fick vi äntligen frukost.

Efter frukosten går vi och klär oss i rätt kläder för resan, och går sedan igenom hela senariot en sista gång innan eleverna kommer. Min station är innan själva tidsresan när ungarna får sina "nya" kläder. Sedan dansar vi in i medeltiden och en andakt följer därefter. Herr Filppus gör sin entré, och hans och väpnarnas tal efterföljer. Sedan är det dags att barnen delas in i grupper och går till respektive stationer: hos medicin-nunnan, mat-nunnan, hantverkarna, väpnarna samt narren. 

Dagen går helt bra, en vilt improviserad sagostund av narren, mat, uppvisningar och dragkamp. Barnen vann över tjänstefolket, till alla barns stora förtjusning. Till sist dans tillbaka till nutiden. Barnen vill tillbaka till medeltiden, medan vi som dragit det hela är rätt så färdiga. 

Roadning följer och sedan mat innan vi trötta återvänder till skolan och så småningom är skolan klar för idag. Väl hemma somnar jag på soffan och vaknar inte förrän tre timmar senare. Fixar ihop lite bilder från teamet på en väns förfrågan, far med tre vänner till arnold's och berättar om teamet för min ena vän medan de andra går igenom musikteori. Nostalgi på hög nivå och, ja, saknad!

Flippar sedan totalt när vi är hemma igen, många skratt och jag har återigen kontakt med mina vänner lite längre bort. Både norrut och söderut. Härligt! Inget har förändrats från igår, men idag vet jag att jag har mina vänner runt mig, och de kommer att finnas där genom både vått och torrt. Vänner är rätt så underbara, helt fantastiska är de!

Låten i föregående inlägg fick jag av en vän ikväll, och den passar rätt så bra in just nu. Lyssna på den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar