11 februari 2014

Two seconds

Det är allt som krävs - skillnaden mellan liv och död. Den skillnaden blev skrämmande verklig för mig idag när jag nere vid simhalls-korsningen stannar för rött ljus. 

På samma gång ljuset slår om till grönt börjar jag köra igen. Jag inser att jag har i fel växel och väljer att växla fast jag vet att bilen skulle klara av att komma iväg i 2:an - det var ju ändå nedförsbacke. Allt detta har gjort att jag är på väg in i korsningen två sekunder senare än om jag direkt accelererat iväg. Skillnaden är att jag skulle vara mitt i korsningen men istället på väg in i den. 

Då susar långtradaren förbi i 50km/h rakt framför näsan på mig. 

Långtradaren kom från vänster och hade kört mot rött, vilket betyder att den skulle ha dundrat in i mig direkt på förarsidan. Sakta körde chauffören inte heller och hastigheten på sträckan är 50km/h. Eller byter till 40km/h just vid trafikljusen. 

Sedan dess har jag inte kunnat låta bli att tänka "what if...". 
Detta är bilden jag har i huvudet. Skillnaden mellan den och verkligheten är 2 sekunder. Tänk om jag bara kört iväg? Hur skulle verkligheten se ut då? Hur skulle det gå med alla projekt? Framtiden? Familj, vänner? Allt. "What if..". 

Tacksam för att få vara hemma. Leva. Ha alla fina människor runt mig och få fortsätta med de jag älskar. Tackar Gud och alla skyddsänglar för det! Galet skrämmande och öppnar ögonen på en.
Two seconds - that's all it takes. 

"Our lives are not just measured in years.
They are measured in the lives we touch around us."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar