23 november 2014

Halvvägs i Umeå

Jag har nu spenderat en hel vecka i Umeå och jag trivs egentligen väldigt bra! Igår fick jag till och med frågan; "så när flyttar du ti sverige nudå?". Men, ni där hemma kan vara lugna. Jag kommer inte att flytta den närmaste tiden i alla fall. 

Hur har då min första vecka på VK varit? Jo, det har varit en mycket lärorik tid och jag har trivts väldigt bra där! Jag har alltså spenderat fem arbetsdagar på redaktionen och samtidigt har vi i klassen hållit lite kontakt för att se vad folk har på gång på sina olika praktikplatser. 


Emellanåt känner jag att vi får väldigt mycket frihet och ansvar på oss. Det var bara de två - tre första dagarna som någon kollade våra texter, därefter har det varit att skriva och publicera. De personporträtt jag gjort har däremot checkats - så det känns tryggt. Visst är jag trygg i mitt eget skrivande, men vi har märkt att det finns en hel del olikheter hur man uttrycker saker här och i Finland. Plus skillnader mellan hur redaktionerna (hur HSS-media och hur VK) jobbar och hur deras policyn ser ut.


Såklart kan jag fråga om det är något jag funderar över - och det gör jag också. Men, samtidigt växer man väldigt mycket i sitt ansvar och det känns jättebra att faktiskt få jobba på riktigt så att säga.  På fredagen överraskades jag dessutom med att hitta fyra av mina texter publicerade i papperstidningen. Extra spännande blev det i fredags då man på eftermiddagen mitt i allt märkte hur stämningen på hela redaktionen förändrades. 

Tips har kommit in att det skett ett grovt brott i Vilhelmina och plötsligt jobbats det febrilt på redaktionen. Det tisslas, tasslas och görs research så tangenter och telefonlinjer går heta. Snart får vi veta att det handlar om ett mord. Så, allt medan detta utspelades satt jag och skrev en artikel om skruvkorkar på mjölkburkar och Jonny om en kiosk. Plus att vi smått fascinerat följde med vad som utspelades vid desken. 

Sjukt lärorikt och spännande! Skönt också att bara få se på och inte behöva göra något i det läget. Sedan blev det helg! Sjukt skönt med två sovmorgnar efter att konstant stiga upp innan sju. Kvällarna har ju i och för sig varit väldigt sköna här. Aldrig något man måste göra utan allt fokuseras på vad man vill och orkar göra. Så vi har varit på bio, haft filmkvällar och varit på några promenader. 



Igår, lördag, tog vi oss ut till Ersboda och shoppade en del, men mest så traskade vi nog faktiskt runt. Skönt även om man vi var smått slutkörda. Idag söndag har vi inte gjort så mycket. ML & Oskar tog sig till Vineyard medan jag kände att jag behövde lite egentid. Så, första stunden för egentid helt för mig själv sedan jag kom hit. 

Kort sagt har jag det väldigt bra här och trivs på jobbet! Vill man veta mera är det bara att knacka mig på axeln då jag kommer hem eller starta en chatt om man inte orkar vänta så länge. Ser väldigt mycket fram emot min andra och sista vecka på VK - såklart är det lite sorgligt att åka hem nästa helg, men jag saknar nog faktiskt mina vänner där hemma, kyrkan osv! Men jag har en känsla av att jag också kommer att sakna vardagen på VK när jag kommer hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar