19 november 2014

My adventure has begun!

Just nu befinner jag mig alltså i vårt kära grannland på andra sidan potten. Umeå har blivit min hemstad för två veckor medan jag jobbar på Västerbottens Kuriren, aka VK. Jep, jag är tidningsreporter i Umeå! - en stad jag aldrig tidigare besökt. Lite vild ska man väl ändå vara?


Jag kom hit i söndags med tråk-båten. Där innan spenderade jag min sista kväll i Finland med chill, film med grannen. Det blev en sen kväll, och efter endast några få timmars sömn fick jag även skjuts till båten. Även om min granne inte riktigt förstod vad han gjorde uppe 07.15 på en söndag. Tacksam var jag i alla fall och redo att börja mitt äventyr!

Under resans gång fick jag x antal blickar pga. min gigantiska resväska. Till och med taxichauffören som skjutsade oss in till Umeå centrum påpekade det mer än en gång. Något rätt gjorde jag i alla fall då chauffören frångick den vanliga bussträckan och skjutsade mig ända till dörren. Plus att den andra medpassageraren i taxin betalade för att få mig ända till dörren. Inte illa!

Jag bor hos ML och Oskar nu dessa veckor och har därmed erövrat en del av deras matsalsgolv. I söndas sprang jag runt lite på stan, var på min första fika och besökte även Vineyard - församlingen dit ML&Oskar gått nu ett tag. Det var helt trevligt, men en sak jag jag upptäckte ganska snabbt var hur otroligt irriterande det kan vara att umgås med svenskar när man är trött!


Måndag morgon 07.45 stiger jag på bussen som ska ta mig ut till VK. Smått spänd och lite borttappad kände jag mig, men allt löste sig i slutändan. När jag väl kom fram blev jag till och med hämtad från receptionen av självaste chefredaktören! Det blev en dag med en rundvandring i detta väldigt trevliga och öppna kontorslandskap. Är smått imponerad av att ingen har ett eget rum - inte ens chefredaktören.


Jag trivs faktiskt bra här. Jo, det är bara andra dagen än - men i alla fall. En av gårdagens bästa var också att vi fick besöka tryckeriet som finns här i huset intill. Spännande! Sedan är det faktiskt väldigt skönt att koppla bort precis allt hemifrån. Sion, ansvarsuppgifter, skola - allt! Det enda som jag nu fokuserar på är jobbet om dagarna och sedan försöker jag så gott som möjligt njuta av min tid här i Umeå med ML&Oskar!
So long! Nu ska jag avsluta min lunch och återgå till mina notiser och två personporträtt jag håller på med! Och jag ska också försöka uppdatera bloggen lite oftare nu också under mitt Umeå-besök så ni får hänga med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar