6 februari 2015

Let's salute the beginning of the new year!

Smått bedrövat inser jag att min "What's up?"-uppdatering helt slutat upp efter min vistelse i Umeå. En vistelse jag helt och hållet är väldigt nöjd med och just nu går jag faktiskt runt och drömmer om att göra min sommarpraktik i Umeå och VK. 

Men, jag kan börja från december och försöka (obs, försöka) sammanfatta mig kort om vad som skett i min värld de senaste månaderna. Dags för den vanliga bildbomben!




Så, jag befann mig alltså i Umeå på VK under två fantastiska veckor och fick bo hos dessa fantastiska människor! Som jag saknar dem här i Vasa! Men de verkar ha det riktigt bra i Umeå, så det unnar jag dem! Härlig tid på VK, lärde mig mycket och kom hem med massor av erfarenheter tidigare. Plus en dröm om att en dag (om int allt för länge) få återvända till VK. 





Sedan återvände jag till Vasa & ÅA där jag och mina andra klasskamrater nästan brutalt kastades in i filmens värld. Vi skulle på tre veckor kläcka en filmidé samt filma och klippa en film i två delar. Resultatet har ni redan sett i de tidigare inläggen och jag hoppas vi lyckats! Så, sådant stressade vi runt med innan jul. 

Innan jul hade vi en liten julfest med några kompisar - eller glöggkväll hette det. Men jag valde att den kvällen också överraska dem med varsin julklapp & det blev kanske en av de bästa julklapparna jag fick; deras reaktioner! Amazing. 

Julfesten i Sion, allmänt julpyssel och julstök. Stress i skolan & pepp inför julen. Julfest hade vi också i skolan och premiär av vår Pamponefilm. 

Sedan fick jag - som jag redan skrivit ett stipendium lagom till jul och köpte en ny dator åt mig efter att min vita Mac-darling börjat bli slö på senaste månader. Dessutom sålde jag min blåa bil under december och kör nu runt med en beige farmare. 

Julen firades hemma med familjen, härliga julklappar och helt enkelt en skön & avslappnad jul. I mellandagarna gick jag och syrran på bio. Vi hade som uppdrag att använda upp några gamla fribiljetter innan nyår - så då gick vi på två filmer under samma dag! 


Sedan blev det de klassiska nyåret för mig; MVV! I år ställdes det till i närpes vilket gav mig möjlighet att ta en del ledigt. Något som lett till mycket mindre stress - på ett MVV som överlag var präglat av mindre stress än vanligt. Jag bodde hos Kim i "mitt rum" på vinden och hade det allmänt fint under min tid i Närpes. Dessutom hade jag fint besök den ena dagen från Vasa som slutade med lite roadtrip runtom i Närpes medan det spelades LAN hos Kim. 

Ett plus med att ha MVV i ÖB och Närpes gör det möjligt att vara i Vasa på nyår. Nyårsafton började ganska stilla med gravläggning då jag kommit från Närpes. 

2014 blev åter då jag för första gången sedan nyåret 2010(?) som jag fick fira utan jobb&stress. Jag knäppte tyvärr inga bilder härifrån - men vi hade en fantastisk middag med ett dussin fantastisk fina människor ute i Vikinga. Vi spelade spel, hade en utsökt trerätters middag, skrattade sönder oss, åkte in till stan på fyrverkerier och hade det allmänt fantastiskt. 


Det innan jag återvände till Närpes för att avsluta MVV och sedan hade några lediga dagar innan skolan började igen. Denna gång kickade vi igång med TV-nyheter och våra tre veckor av TV-journalistik avslutades med två hela nyhetssändningar med inslag och allt publicerades på VBL's webb. 

Sedan fick vi vara med på journalisternas Mediespråk här på ÅA. Många intressanta föreläsare, god mat och massor av journalister från hela svenskfinland. Utöver det bjöd januari på LIFE-träffar, vision-söndag med alla volontärer i församlingen, kickoff av Uprising - som jag hade äran att få leda. En härlig torsdagkvälld då vi ordnade taco-middag med fantastiskt sällskap - en kväll som sen spårade ur.

Jag tog ledigt från skolan en tisdag och åkte till Tammerfors med LIVET's redaktion. Vi startade tidigt, planerade flera nymfer och sedan blev det shopping på IKEA. Jag köpte mycket mer än jag borde, men jag är nog ändå nöjd med dagen - även om jag var helt slut efteråt. 

Sista lördagen i januari blev det dags att förverkliga en av julklapparna jag fick; brunch på Astor tillsammans med mamma och syster-yster. Galet gott, trevligt och mättande!

Sedan började vi ännu en ny kurs: webbjournalistik och multimediakurs; mångmedial media på webben. Två veckors förberedande för de 2,5 veckor vi snart ska spendera på VBL med en egen portal via deras webb - se till att hålla ögonen öppna efter oss!

Sedan var det dags för en efterfrågad favorit-i-repris. Det var nämligen dags för en andra lovsångskväll i Sion! Jag och min LIFE-grupp tog igen initiativet och ordnade detta tillsammans med flera andra av församlingens frivilliga. Det blev en helt fantastisk kväll och livet kändes helt underbart för någon timme. 

Till sist kommer vi fram till igår! Jag och Felicia tog fram lite sneakyness och åkte på bio! Big Hero 6 stod på agendan och det blev en riktigt fantastisk eftermiddag & kväll med denna fantastiskt härliga människa. Sedan på kvällen efter några misslyckade-effektiva timmar kom hon hem till mig och vi såg mera film innan gäspningarna kom allt för tätt på varanda.

Utöver allt detta har jag förstås umgåtts med vänner, sett på filmer - både själv och på diverse olika filmkvällar, varit ut på pizza, hjälpt till i församlingen och allmänt haft mycke att göra.


Tack för att ni tittar in och hoppas ni fortsätter kika in här - jag ska verkligen försöka uppdatera bloggen lite oftare - och sedan ska ni förstås leta upp oss på VBL om någon vecka!

1 kommentar: