31 oktober 2010

If our God is with us, then what can stand against?

Dagens fundering:
I heard a story about two farmers who desperately needed rain. And both of them prayed for rain, but only one of them when out and prepared his fields to receive it. Which one do you think trusted God to send the rain? Which one are you? God will send the rain when he’s ready. You need to prepare your field to receive it.

Tyckte detta var väldigt bra sagt i en film jag såg idag. Och igår. Filosofin är väldigt simpel egentligen. Vi kan inte bara sitta och vänta på att saker och ting skall hända, ibland måste vi göra något för att det skall hända. Vi är inte kallade för Guds "redskap" bara för sakens skull, utan det finns en orsak till det också. Logiskt.

Helgen har nu varit och farit. Detta betyder då en till arbetsvecka/skolvecka, men ibland känns det nog som en arbetsvecka trots att man går i skolan. Yrkesprov på tisdag, men inget jag tänker ta stress över, medvetet i alla fall. Nervös kommer man säkert att vara under något tillfälle vare sig man vill det eller inte. Så är det bara. Hela yrkesprovet går ändå mest ut på att vara sig själv och klara av situationen på ett bra sätt. Medeltiden, here we come! För sista gången dessutom. 

Helgen har varit riktigt bra. Fått spendera tid både med vänner och Gud. En bra kombination. Har inte haft några desto fler måsten. Bara det jag har velat göra. Har fått en hel del att fundera och filosofiera över, men det är bra. Tänkvärda saker. En sak som kanske varit lite bristfälligt är kontakten till södra Finland. Endera så är de man vill tala med inte online någon gång, eller så är de bara upptagna hela tiden. (Pik-varning?) Förlåt. 

Sedan kan man fint observera att man faktiskt får lämna kommentarer och reaktioner på mina inlägg. För jag har märkt att jag har en tendens att bli glad när folk kommenterar eller annars bara visar att de, ja vad skall man säga? Helt enkelt läser min blogg. Också roligt om man skulle få veta vilka tankar inläggen väcker. Och så vidare. Var frimodiga och lämna ett "fingerprint". 

Hade tänkt skriva något filosofiskt, eller vad jag nu skulle kalla det, men kommer inte på något. Tror inte jag kan vara filosofisk på beställning. Det är som att man mitt i sommaren får lust att ha snöbollskrig, inte kommer snön då på beställning. Det är ju sommar. Man får snällt vänta tills det blir vinter. 

1 kommentar: