16 maj 2012

There's hope even in the darkest hour

Idag har det varit en omväxlande dag. Lite filosofisk har jag känt mig idag också. Nu de senaste timmarna har jag suttit och läst en hel drös med artiklar och live-rapporteringar från Oslo och Utøya, något jag också gjort till och från den senaste vecka med bland annat starka berättelser av de som överlevt. 

Det var så starkt och hemskt att läsa hur de 69 ungdomarna blivit avrättade, en efter en. De blev inte bara skjutna när de flydde eller försökte gömma sig, utan avrättade med skott mot huvudet som en försäkran på att de verkligen dog. Det blev så verkligt när de i rätten först berättade var personen hittats på ön, var de träffats av skotten och sedan ännu höra några korta ord om hur de levt sina liv och vad de hade för drömmar. 

Men alla drömmar släcktes inte den dagen. Nu hörs fantastiska vittnessagor från Utøya av personer som blivit sårade men ändå hjälpt andra att gömma sig eller fly. Eller andra som stannat hos en skadad främling för att stoppa blödningarna medan gärningsmannen går förbi 2 meter bort. Starka berättelser som många gånger rör en till tårar. Allt kan hittas på Aftonbladet eller på NRK.no och deras sidor om 22 juli och rättegången. 

I övrigt har jag varit på bio med Jossan - The Avengers. Alltså den var så fantastiskt bra! Action och en hel del humor. Skrattade många gånger! Riktigt bra. Kommer inte ifrån det. Definitivt en film som kommer att finnas i min dvd-hylla snart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar