12 november 2012

Adventures in Stockholm - Hillsong Church

Här kommer en liten översikt om allt vad som hände igår och allt jag fått se. Eller, allt vad jag och Josefine fått se. Hon var också med mig och var med i Host-teamet och senare på dagen också med Hillsong Kids under ett möte. Lite trögt att vara med under fyra nästan identiska möten var det nog, men även kul att se hur små detaljer kan förändra ett helt möte. För, till sist var det fyra olika möten vi var på. 


Vi kom dit tidigt på morgonen och möttes av en massa cases på gatan och runt tjogo pers som stod och väntade utanför Nalen på att bli insläppta. När klockan slog halv nio öppnades dörrarna och effektiviteten kickade in. Ganska fascinerande att se att de precis varje söndag bygger upp allting från scratch. De förvarar allt i ett lager och sedan på söndagarna roadas allt upp på morgonen och rivs sedan ner efter det sista mötet. 

Det rådde febril verksamhet överallt de kommande 2 timmarna, resurs-centret (butiken) plockades upp, kids-rummet lagades i ordning från en barsalong (tror jag det var) till ett lekrum, stora salen förvandlades till en kyrksal och på den tomma scenen hölls snart sound-check med bandet på drygt 5 pers och 5 lovsångare. 

Jag svansade efter Sandra, huvudet för External Events, stora delar av dagen. Var lite överallt, typ sådär som spindeln i nätet och all verksamhet var nätet. Ska jag börja förklara allt vad som försiggick under hela dagen får jag skriva hur länge som helst, ni får ett låååångt inlägg att läsa och Josefine får inte sin brunch. 

Det var som sagt en väldigt fascinerande dag. Jag har sett hur Connection-grupperna fungerar, hur Host-teamet fungerar, Internal events, kids-teamet, dekor-teamet, resources-teamet och allt annat som fanns. Dopklassen var jag också med på efter ett möte. Vill ni att jag ska förkara mera om något av dessa så är det bara att fråga på i en kommentar eller bombadera mig med frågor när ni ser mig!

Jag har fått mycket inspiration att fortsätta med det jag "jobbar" med där hemma i Sion, och har nu också set hur andra jobbar. En del saker skiljer sig förstås mot vårt medan andra saker var ganska samma. Jag tror definitivt vi är in på rätt linje och bara man får människor inspirerade att fortsätta bygga helhjärtat i det arbete man redan står i eller frimodigt fråga om man får komma med i ett arbete man vill satsa på; ungdomsarbete, media, lovsång mm. 

Några saker som jag/vi fastnade för hur lätt det var att komma med och tjäna. Att alla var så positivt inställa till att vi var där och såg hur de jobbade och uppmuntrade oss att fortsätta med det vi står i där hemma. En sak som Andreas Nielsen talade om var också utgående från bibelordet Rom 5:18-19 "Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för alla människor lätt till en frikännande dom som leder till liv. Liksom de många stod som syndare på grund av en enda människas olydnad, så skulle också de många stå som rättfärdiga på grund av den endes lydnad". Han talade då om att vi ska stå i vår kallelse, att våga kliva fram ur massan och stå som den ena person Gud har kallat oss till att vara. Vi bygger inte kyrka för många, utan vi bygger kyrka/liv för en och en, och tillsammans blir vi många.

Till sist en sak som Brian Houston sade i en videohälsning:  "God says about his house that his eyes are on it, his heart is in it. So thank God that his his heart is in it and eyes are on it and that, and so with your heart in it - it can't go wrong!" 

Tänk på den frasen och inse hur mycket vi kan göra med Guds hjälp när vi sätter våra hjärtan in i Guds hus. Fantastiskt! Nu, ska Josefine få sin brunch få ett av många cafén vi spanat in. Sedan ska vi göra Stockholms gator osäkra och sedan boarda M/S Amorella ikväll för att få komma hem och dela med oss det vi fått. 

Här får ni lite fler bilder från gårdagen:


Farsdagsfirande med Stålmannen och Spindelmannen på scen.
Bilden är från sista mötet då de mitt i allt skulle visa sina muskler och lyfte upp Nielsen. 


Hillsong Kids





See you soon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar