19 mars 2013

Vattenläckage och översvämmad lägenhet

Ja, det var ju en smärre katastrof och chock att vakna upp imorse. Inte själva det att vakna upp men. Vaknade 06.50 av att någon ringde på dörren. Var allt för trött och tänkte att byggarbetarna får släppa in sig själva idag. Skulle just somna om och njöt av ljudet av regn mot fönsterplåten när jag insåg att jag har inglasad balkong - det borde inte kunna regna mot fönsterplåten. 

Flög upp ur sängen, inser att det rinner vatten nerför väggarna i vardagsrummet och nerför mina fönster längs med ytterväggen, innanför balkongen. Halva sovrumsmattan är dränkt i vatten och det är en sjö i ena hörnet av sovrummet. I vardagsrummet är det samma historia, mattan är dränkt, soffan står och simmar i en enorm sjö och det rinner massvis med vatten nerför fönstren både på utsidan, insidan och mellan fönstren. 


Plötsligt blev det rambambula då byggarbetarna och rörarbetarna kom på jobb 7. Senare kom högre uppsatta från VRK (som genomför renoveringen här) och inspekterade och informerade om att jag bör flytta ut så fort som möjligt. Great. Dagen fortsätter med att det kommer fler inspektörer och mäter fuktnivån i väggarna i hela lägenheten och kartlägger skadan: vardagsrummet, köket och badrummet åtminstone, kanske också ytterväggen i sovrummet.

Jag ringer min far som kommer med mig till försäkringsbolaget, fortsätter på inspektion av lägenheten, besöker hyresvärden, går till pikipruuki för att ansöka om bostad, diskuterar med en av pastorerna mest hela morgonen, går på lunch med far och hämtar flyttlådor för att börja packa. 

Tur i oturen blir jag erbjuden "lyan", den eviga ungkars-lägenheten som Sion har. Det är så jag ser den i alla fall. Men jag är evigt tacksam och det är nu där jag kommer att bo från och med ikväll. Det eftersom det stinker våta tapeter och tapetklister i min vattenskadade lägenhet och jag inte vill sova i min vattenskadade lägenhet. Hur länge jag ska bo där vet väl ingen ännu. 

Min mor hjälpte mig att packa hela eftermiddagen och halva kvällen. Fick hjälp av en av hennes väninnor också och senare på kvällen kom mammas pojkvän med middag och så hjälpte även han till en del. Trött i fötterna och med huvudvärk ska jag nu ta lite kläder och vad jag behöver för ikväll och styra mot lyan. Flytten fortsätter imorgon och förhoppningsvis blir jag även klar då imorgon. 


Händelserik dag, och jag hoppas ingen av er behöver vara med om detta! 
Over and out!

1 kommentar: