18 september 2013

Ett steg in i den akademiska världen

Jag har bestämt mig för att skärpa mig och påbörja mina studier riktigt på riktigt. 

Idag satt jag med en av mina klasskompisar på en föreläsning i sociologi. Ja, den via videokonferans. Vi har talat om normer i samhället (riktigt intressant faktiskt) och samtidigt som föreläsaren satt och talade om sitt och hade djupa diskussioner med sina åbo-studeranden satt vi och diskuterade vårt eget. 
Haha - missförstå oss rätt, vi talade faktiskt om både skolgrejjer och sådant som hörde till föreläsningen. För det mesta i alla fall. Hur som haver. Min sista kurs i det korta biämnet journalistik kör igång på torsdag och till min förtvivlan är det inte min favoritlärare som drar den. Men jag överlever väl. Den och sociologin utgör de två tillfällen jag faktiskt har föreläsningar, plus enstaka kandi-seminarier här och där. 

Så, förutom de två kurserna tänkte jag på allvar börja med min kandi (kandidatuppsatsen). Har suttit halva kvällen och rivit mitt hår i förtvivlan efter smarta invinklingar och hypoteser. Så där halvt nöjd med dagens prestation ska jag ha en första träff med en handledare imorgon och diskutera mina funderingar. Jaiks! 
Smarrig middag mitt i all brainstorming
Därefter funderar jag seriöst på att flytta in på tritonia för att ta mig an kandin, diverse uppsatser och bokrapporter som ska göras - sätta igång på riktigt. Det är vad jag har funderat idag, frågan är bara om jag fortfarande tycker så imorgon bitti. (knappast)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar